Ce este SEO?

Cu toții știm că înseamnă search engine optimization … ok, dar ce înseamnă asta? Ce optimizăm? Ce căutăm?

Wikipedia ne dă următoarea definiție: Optimizare pentru motoare de căutare sau Search Engine Optimization (SEO), este un proces de perfecționare (favorizare) a vizibilității site-urilor web sau paginilor web în cadrul ordonării rezultatelor căutării în lista făcută de motorul de căutare.

Uau! Mai citiți o dată …. acum e clar? … poate …. haideți să simplificăm un pic lucrurile.

Search Engine Optimization (SEO) este procesul de optimizare a conținutului online care conduce la afișarea acestuia în primele rezultate generate de motoarele de căutare atunci când este căutat un anumit cuvânt cheie.

Hmm … poate un pic mai bine, dar oricât ne-am strădui nu vom putea scăpa de anumiți termeni tehnici care uneori nu au nici o noimă pentru cei care nu sunt implicați în domeniu.

O întrebare mai bună ar fi:

De ce ar trebui ca un om de afaceri, un antreprenor sau un angajat al unui departament de marketing să acorde atenție și timp pentru SEO?

Marea majoritate a experiențelor online (93%) încep cu o căutare utilizând un motor de căutare (Google, Bing, Yahoo, Ask, etc). Să presupunem că doriți să cumpărați un aparat foto digital. Cel mai probabil veți face asta:

cautare

 

Să ne oprim un minut în analiza această acțiune și de ce este importantă.

Dacă sunt un vânzător de aparate foto digitale, și vreau să atrag atenția și banii potențialilor clienți, aș putea să utilizez cateva panouri publicitare în oraș sau aș putea apela la un spot radio ori tv sau să cumpăr spațiu de reclamă într-un ziar; mai pot apela si la pliante distribuite de fete drăguțe prin malluri sau supermarketuri ori la a plasa flyere prin cutiile poștale.

Sunt încântat că mesajul meu va ajunge la mii, zeci de mii sau chiar sute de mii de persoane. Pare un lucru bun nu-i așa?

Care sunt problemele acestei abordări?

  • costuri foarte mari pe care marea majoritate a companiilor mici și mijlocii nu și le permit;
  • oamenii sunt sufocați de reclame și au dezvoltat obiceiuri de a le ignora sau bloca: schimbăm postul de radio sau tv când începe un calup de reclame (e drept că, cel puțin la tv, posturile concurente au început să difuzeze reclame simultan, astfel încât, vrei nu vrei, tot peste reclame dai); flyerele din poștă sau cele primite pe stradă ajung de cele mai multe ori la coșul de gunoi înainte de fi măcar privite, ș.a.m.d;
  • dacă am reușit totuși să vând 10 aparate foto digitale în urma uneia sau mai multora din acțiunile de mai sus nu voi putea ști câte camere s-au vândut datorită spotului tv și câte datorită afișajului stradal, cu alte cuvinte este dificil de calculculat ROI.

Problema acestei abordări constă în faptul că un număr foarte mic din persoanele expuse la mesajul meu sunt interesate, în momentul difuzării acestuia, de achiziția unui aparat foto digital.

Dar, … atunci când o persoană introduce într-un motor de căutare expresia aparat foto digital este foarte probabil că aceasta intenționează să achiziționeze un astfel de echipament sau caută anumite informații relative la acesta (și acest aspect este de interes pentru un comerciant de profil).

OK. Să vedem ce rezultate obținem ca urmare a interogării noastre:

rezultate

225.000 de rezultate???? Cam mult de procesat …..

Undeva între cele 225.000 de rezultate se află și informațiile și produsele/serviciile oferite de websiteul firmei mele.
Ce șanse am ca un potențial cumpărător să ajungă pe pagina mea?? Destul de mici. Doar dacă am o poziționare foarte bună ….

Ce înseamnă asta??

Atunci când facem o căutare primim foarte multe rezultate (în cazul nostru 225.000). Aceste rezultate sunt organizate în pagini (ele poartă denumirea de SERP – search engine result page). O pagină afișează 10 rezultate organice și căteva rezultate plătite (nu vom detalia în acest articol problematica rezultatelor organice – reținem, la acest moment faptul că afișarea acestora nu se datorează unor plăți făcute pentru a apărea pe poziția respectivă – și ne dorim cu toții să nu investim în acest tip de reclamă). În urma căutării noastre am obținut peste 20.000 de pagini de rezultate.

platit-vs-organic

Pentru a înțelege cât de importantă este poziționarea vom apela la câteva statistici. Un studiu realizat pentru luna mai 2014, pentru un număr de 5000 de website-uri ne prezintă următoarele informații (relative la rezultatele organice):

ctr

Ce constatăm:
prima pagină de rezultate primește 71, 33% din clickuri;
primele 5 rezultate de pe prima pagină primesc 67,60% din clickuri;

Aceste informații confirmă importanța poziționării în afișarea rezultatelor obținute în urma unei căutări pe web și, mai mult decât atât, importanța poziționării în primele 5 rezultate afișate.

Există și o glumă în industrie: Care este cel mai sigur loc să ascunzi un cadavru pentru a nu fi găsit? Răspuns: în pagina a doua de rezultate generate de o căutare.

Să recapitulăm:

  •  este important ca firma mea să fie prezentă online (printr-un website, blog sau chiar profiluri pe rețelele sociale) deoarece va putea fi găsită de cei care caută produse sau servicii similare cu cele pe care eu le ofer, atunci când aceștia au nevoie de ele;
  • pentru a crește șansele de a fi găsit atunci când un potențial client este interesat de produse sau servicii similare cu cele pe care eu le comercializez, oferta mea trebuie să apară pe prima pagină de rezultate oferite de motoarele de căutare (și chiar mai mult: în primele 5 rezultate);

Ce este SEO?

Search Engine Optimization (SEO) este procesul de optimizare a conținutului online care conduce la afișarea acestuia în primele rezultate afișate de motoarele de căutare (prima pagină sau chiar primele 5 rezultate) atunci când este căutat un anumit cuvânt cheie (“aparat foto digital”).

„Optimizare” devine astfel cuvântul cheie, iar acest proces este în esență unul tehnic, dar conține și acțiuni care pot fi făcute și de nespecialiști, acțiuni pe care le vom aborda în postările noastre viitoare. Abonează-te la newsletter-ul nostru pentru a primi și viitoarele noastre articole.

Pentru a încheia mai facem mențiunea că există două tipuri de SEO:
– on page SEO
– off page SEO

On page SEO – se referă la toți acei factori pe care încerci să-i optimizezi (relativ la pagina, website-ul sau blogul tău) cum ar fi: conținut de calitate, structură, titluri, design, cuvinte cheie, descrieri, linkuri interne, încărcarea rapidă a paginii, imagini optimizate, text formatat corespunzător, etc.

Off page SEO – se referă la toți acei factori pe care nu îi putem controla în totalitate (sau chiar deloc): websiteuri sau bloguri concurente, rețelele sociale, obținerea de linkuri, programe de generare de linkuri sau achiziția de linkuri sau Social Bookmarking.

În concluzie, SEO este important pentru prezența online a afacerii tale, prezență care să genereze interes, clienți și venituri.
Acordă atenție acestui proces, unele lucruri le poți face chiar tu (îți vom da sugestii în articole viitoare), dar dacă vrei rezultate consistente apelează la specialiști.

Abonare la resurse de marketing digital

TOP